Prof. Dr. Adele E. Goldberg

Profil

Derzeitige StellungProfessor W-3 und Äquivalente
FachgebietAllgemeine und Vergleichende Sprachwissenschaften, Experimentelle Linguistik, Typologie, Außereuropäische Sprachen,Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie
Keywordsfirst language acquisition, argument structure, psychology of language, constructionist approaches

Aktuelle Kontaktadresse

LandUSA
OrtPrinceton
Universität/InstitutionPrinceton University
Institut/AbteilungDepartment of Psychology

Gastgeber*innen während der Förderung

Prof. Dr. Thomas HerbstInstitut für Anglistik und Amerikanistik, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Erlangen
Beginn der ersten Förderung01.03.2016

Programm(e)

2015Humboldt-Forschungspreis-Programm für Geisteswissenschaftler*innen

Projektbeschreibung der*des Nominierenden

Professor Goldberg is one of the leading representatives of construction grammar, a cognitive theory of language that investigates how languages are learnt and how linguistic knowledge is stored and processed in the brain. Her research, which combines linguistics and psychology, focuses on the role of generalizations and linguistic creativity. In Germany, Professor Goldberg focuses on the development of a model that combines the insights of her theory of generalized argument structure constructions with the findings of empirical valency theory that stresses the role of item-specific knowledge.